вівторок, 14 квітня 2020 р.

Мовленнєві вправи та ігри вдома для дітей із затримкою психічного розвитку, з порушенням мовлення та слуху


Мовленнєві вправи та ігри для цікавого домашнього дозвілля дітей із затримкою психічного розвитку, з порушенням мовлення та слуху.


Мета: формувати мовленнєві вміння, розширити словниковий запас, сформувати навички зв’язного мовлення
                          Овочі


Завдання 1. Що це?
Покажіть і розкажіть дитині про овочі, звертаючи увагу на те, де вони ростуть: під землею чи на землю. Наприклад: «Це овочі. Вони ростуть на грядках у городі. Це огірок. Він росте на землі…». 
Запропонуйте дитині:
  • Назвати овочі, які ростуть над землею; назвати ті, які ростуть під         землею.
  • Подивитись уважно на малюнок з овочами, заплющити очі й назвати овочі, які запам’ятали із картинки. Які овочі ростуть під землею, які – на землі?
Завдання 2. Колір овочів 
Запропонуйте дитині:
  • Знайти овочі зеленого кольору; сказати про це реченням.
  • Знайти і назвати овочі червоного кольору і т. ін.
Завдання 3. Якої форми овочі?
Попросіть дитину знайти і назвати овочі, схожі на круг, овал, трикутник, та з’єднати лінією кожний овоч з потрібною фігурою.
– Якої форми огірок, помідор, цибуля тощо? Наприклад, огірок –овальний, помідор – круглий…
Завдання 4. Скажи навпаки
Велика диня – маленька диня 
Довгий огірок – …
Твердий помідор – …
Дрібний буряк – …
Гіркий перець – …
Пізня капуста – …
Завдання 5. Овочеві соки
Запропонуйте дитині роздивитися овочі та назвати соки, що можуть бути з них виготовлені. Наприклад: цей сік виготовлений із моркви, тому він називається морквяним. Попросіть дитину пригадати і сказати, як називається пюре з картоплі, ікра з кабачків, суп з гороху, салат із буряка.
                                  Фрукти


Завдання 1. Що це?
Покажіть дитині зображення фруктів і розкажіть про них. Наприклад: на картинці зображені фрукти. Це лимон, це груша, це яблуко… Фрукти ростуть на деревах. Є фрукти, які ростуть у наших краях, – сливи, вишні, груші, яблука. А є ті, що ростуть у теплих країнах, – лимони, апельсини, банани.
        Завдання 2. Якої форми фрукти?
Попросіть малюка розповісти, яку форму мають зображені фрукти. Наприклад: «Слива має форму овала, вона овальна, а груша схожа на трикутник». Запропонуйте дитині, не дивлячись на картинку, назвати всі фрукти круглої форми, овальної форми. 
Завдання 3. 
Назвіть колір і форму фрукта та попросіть дитину відгадати, що це за фрукт, за цими двома ознаками (дитина може дивитися на картинку із зображенням фруктів). Наприклад: «Здогадайся, який фрукт я загадав(ла): він оранжевий і круглий. Це… А тепер ти загадай фрукт і назви його форму та колір, а я спробую відгадати». Запитайте дитину, що це за фрукт.
  • Якщо колір цього фрукта не жовтий, то це може бути… (апельсин, слива); не зелений – (гранат, вишня); не синій – (яблуко)…
  • Якщо форма цього фрукта не овальна, то це може бути… (яблуко, вишня); не кругла – (банан)…
  • Не круглий і не жовтий (слива), не зелений і не овальний (апельсин), не круглий і не оранжевий (банан)…
Завдання 4. Що можна приготувати з фруктів?
Майже із всіх фруктів можна приготувати смачний і корисний сік, зварити варення. Розкажіть дитині, як називатимуться соки і варення з різних фруктів, виділяючи голосом закінчення прикметників. Наприклад: сік з яблук – яблучний, варення з яблук – яблучне…
Попросіть малюка подивитися на банки і стакани із соком і розповісти, як вони називаються. Наприклад, сік зроблений зі слив – сливовий, а варення зі слив – сливове…
Запропонуйте дитині погратися у гру «Здогадайся, що я хочу: сік чи варення?». Я хочу яблучне…, я хочу вишневий…, я хочу вишневе…
Завдання 5. Придумай свій сік і назви його
Поясніть дитині, що сік можна приготувати відразу з декількох фруктів. Наприклад: «Я хочу зробити сік з яблук і слив, він називатиметься яблучно-сливовий». Називайте фрукти, а дитина нехай спробує назвати сік: слива і абрикос, груша і яблуко, яблуко і груша…
Завдання 6. Що не так?
Попросіть малюка виправити почуті помилки, наприклад: «На яблуні ростуть не груші, а яблука» .
  • На яблуні ростуть груші.
  • Апельсини, яблука та груші це овочі.
  • З персиків можна зварити абрикосове варення.
  • Сік з яблук називається сливовим.
  • Вишні ростуть на городі.
  • Яблуко за розміром більше вишні


                                         Квіти
Завдання 1. Що це?
Покажіть дитині та назвіть квіти, уточнюючи, де вони ростуть. Попросіть дитину:
  • показати троянду, нарцис, дзвіночки;
  • показати квіти в тому самому порядку, у якому їх назве дорослий;
  • з’єднати лініями пелюстки з відповідними квітками;
  • запам’ятати всі квіти, і, не дивлячись на картинку, назвати якомога більше квітів.
Завдання 2. Частини квітки
Запропонуйте дитині назвати всі частини квітки і розповісти, яку функцію вони виконують у житті рослинки. Наприклад: корінь – ним квітка із землі дістає воду…
Якщо дитина стикається із труднощами, допоможіть їй запитаннями, на які просіть дитину відповідати повними реченнями. 
Завдання 3. Квіти садові та польові
Розкажіть дитині, що є квіти, які вирощують на балконі, в саду. За ними доглядають, підгодовують, поливають, бережуть від холоду. Це садові квіти – тюльпан, нарцис, троянда… А є квіти, які ростуть на лугу, у полі, у лісі. За ними ніхто не доглядає. Це дзвіночки, мак, кульбаба. ,
Попросіть дитину назвати садові, польові, лісові квіти, починаючи своє речення так: «Садові квіти – це…»
Завдання 4. Лікарські рослини та рослини, які охороняють. 
Розкажіть дитині про те, що є квіти, які допомагають при різних захворюваннях. Наприклад, коли у людини болить горло, можна полоскати його відваром ромашки, а листки подорожника прикладають до ранки. А ще є рослини, які занесені до Червоної книги. їх залишилося дуже мало, тому зривати їх не можна – це підсніжники, кувшинки…
Запропонуйте дитині погратись у гру «Оповідки про квітки» (дорослий обирає квітку, що зображена на малюнку, описує її – дитина відгадує; потім дитина і дорослий міняються місцями: дитина описує квітку, дорослий відгадує).
Завдання 5. Назви свій колір
Розгляньте ще раз разом із дитиною всі квіти. Назвіть кольори, що є на картинці. Зверніть увагу на те, що не завжди квітка має у своєму забарвленні один колір. Навчіть дитину називати такі забарвлення: жовтий і червоний –жовто-червоний, синій і фіолетовий – синьо-фіолетовий, синій і зелений – синьо-зелений.
Вправу можна виконувати навпаки: дорослий називає складний колір – дитина відновлює прості кольори.
Завдання 6. Склади розповідь
Запропонуйте дитині уважно подивитися на малюнок, розставити у кружечках цифри та скласти зв’язну розповідь про те, як виросла квіточка.


                                                                          Посуд


          Завдання 1. Посуд
Попросіть дитину назвати предмети, зображені на малюнку, а також пояснити призначення кожного предмета (наприклад: «Це глибока тарілка. У неї наливають борщ, суп, кашу. Це – сковорода і т. ін.»). Як можна назвати одним словом усі предмети, зображені на малюнку? Запропонуйте дитині подивитися на малюнок, запам’ятати предмети, по пам’яті назвати їх.
         Завдання 2. Частини посуду
Покажіть дитині справжній посуд і назвіть його частини (наприклад: «Це чайник. У нього с ручка, щоб тримати чайник, носик з отвором, щоб було зручно наливати чай, стінки та дно»).
Аналогічно попросіть дитину розповісти про інший посуд, що є на кухні. Запропонуйте дитині відгадали (а потім і самій загадати), який посуд ви описали: у неї є дно, стінки невисокі й одна ручка.
Завдання 3. Для чого потрібен посуд?
Поясніть дитині та покажіть, що і в який посуд кладуть (наприклад: «Це цукорниця. Вона називається так тому, що в неї кладуть цукор»).
Попросіть дитину показати, куди вона покладе масло, цукерки, салат, сіль, молоко, хліб і як відповідно називатиметься цей посуд.

Немає коментарів:

Дописати коментар